Er is iets fundamenteels mis met Facebook: berichten van gebruikers raken ondergesneeuwd onder alle toeters en bellen.
Het horrorscenario: een goede vriend maakt via Facebook bekend dat hij gaat trouwen, maar je ziet de update over het hoofd door alle foto’s van schattige hondjes en meldingen van Farmville. De site begint te bezwijken onder alle informatie die de gebruikers met elkaar delen, schrijft Business Insider.
Oprichter Mark Zuckerberg gaat prat op de exponentiële groei van de website. Maar als mensen steeds meer informatie gaan delen zou dat weleens in het nadeel van de site kunnen zijn. Want Facebook-gebruikers zouden overweldigd kunnen raken door alle informatie die op hen afkomt.
Die lawine aan informatie die Facebook kwijt moet op de tijdlijn begint een probleem te worden voor Facebook, zegt analist Benedict Evans. Zijn stelling: Facebook begint een soort Yahoo te worden. Een internetdienst die iedereen gebruikt, maar waar niemand zich meer voor interesseert.
Opvallend is dat steeds meer mensen ervoor kiezen om hun informatie te delen via sites en apps als Snapchat, WhatsApp, Twitter en Instagram. Dat is allemaal informatie die Facebook ook graag gehad zou hebben.
Fundamenteel probleem met algoritme
Facebook probeerde gebruikers meer invloed te geven op de tijdlijn, maar dat viel niet in de smaak bij een groep proefpersonen. "De newsfeed is een soort zwart gat geworden en bezwijkt onder zijn eigen gewicht", zegt Evans. Hij denkt dat er een fundamenteel probleem is met het algoritme dat bepaalt wat je te zien krijgt.
Het probleem speelt vooral bij Facebook op de mobiele telefoon. Daar is het een stuk makkelijker om sociale netwerken te combineren. Het hoeft niet de ondergang van Facebook te betekenen, denkt Evans. Maar de monopoliepositie zal Facebook kwijtraken, is zijn voorspelling.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl